måndag 22 september 2008

Julius Caesar

Igår kväll var jag på Göteborgsoperan med mamma och såg på deras uppsättning av Händels Julius Caesar. Var inställd på en lång kväll eftersom tempot i allmänhet inte brukar vara speciellt högt men framför allt p.g.a. att föreställningen beräknades till 3h och 40 min... MEN! Så blev det inte! Första akten (av tre) var något seg innan man han komma in i tempot/handlingen, men resten av kvällen var underbar! Musiken kändes lättlyssnat som ett filmsoundtrack (på ett bra sätt) och sångarna var väldigt behagliga att lyssna på, tonarten till trots. Dessutom var scenografin fantastisk med en rörlig pyramid som delades i fyra och möjliggjorde stora förändringar från scen till scen. Måste också tillägga att blandningen antiken, barocken och nutid, som i förväg lät hysterisk, var jäkligt snyggt gjord (även för någon som är så petig som jag när det gäller sånt). Dock tyckte jag synd om William Towers/Julius Caesar som i vissa scener tvingades ha en peruk som närmast liknade ett halvt får på huvudet...(och varför släpade de in en brun plastkrokodil med tillhörande terrarium?)

Föreställningen sänds live i P2 4 oktober för den som är nyfiken. Går dessutom att lyssna på väl valda delar på hemsidan.

2 kommentarer:

Nina sa...

och som jag alltid brukar säga: är det inte barockt, så är det tråkigt.

Dann sa...

Like your blog!
Checkout mine, too.

THE ANDREWS SALZBURG REPORT
Peek inside the journey of a celebrity journalist . . .
http://danndulin.blogspot.com/