torsdag 31 december 2009

Böcker 2009

SJÄLVKLART kan jag inte hålla mig från att göra en lista till! Jag beslutade mig för att göra en över de tio bästa böckerna jag läst i år också. Omläsningar räknas inte, alltså finns varken Brideshead Revisited (Evelyn Waugh) eller After Dark (Haruki Murakami) med. Är sugen på att klämma in Den hemliga historien (Donna Tartt), men jag har inte läst ut den än, så det får bli nästa år.

1. Illusionisten - John Fowles
2. Something to Tell You - Hanif Kureishi
3. Fördjupade studier i katastroffysik - Marisha Pessl
4. Sputnikälskling - Haruki Murakami
5. Mustaschen - Emmanuel Carrère
6. Senza sangue - Alessandro Baricco
7. Watchmen - Alan Moore
8. Dorian Grays porträtt - Oscar WIlde
9. Igelkottens elegans - Muriel Barbery
10. Nattåg till Lissabon - Pascal Mercier

1 kommentar:

Linnea sa...

Jag tycker du ska göra fler sådana här listor, så kan jag skriva ut dem, spara dem och följa dem slavisk och kryssa av böckerna, en efter en. I den hastigheten jag läser böcker tror jag till exempel att den här listan skulle räcka för mig i ungefär ett år och nio månader.