lördag 11 september 2010

"Dreams feel real while we're in them. It's only when we wake up that we realize something was actually strange."



Jag såg Inception i veckan (finns det någon som inte har sett den än?) och jag kan bara kapitulera:

SÅ. JÄVLA. BRA.

Det var länge sedan jag sögs in i en film på det sättet. Förra gången var troligen sist Christopher Nolan regisserade något.

Hur som helst. Till en början blev jag lite besviken, för jag hade hört att det skulle vara en jäkligt intelligent film som ställer krav på tittaren. Visst är den smart (framför allt undrar man var de har fått allt ifrån), men det var ingen stor utmaning att hänga med. Däremot är den väldigt krävande jämfört med genomsnitts-actionfilmen. FRAMFÖR ALLT slår den genomsnittet i action OCKSÅ! Det tar emot att använda en klyscha, men jag satt på helspänn hela filmen (2h 28min). På riktigt!

Det värmer dessutom i hjärtat att den (mig veterligen) inte är baserad på någon bok, tv-serie eller annan film. Fler originalmanus åt folket!

Inga kommentarer: