tisdag 13 januari 2009

En diskret husgud


Har sedan gårdagens bloggande insett att Ang Lee nog är lite av en husgud och har så varit ett tag, utan att riktigt ge sig till känna. Kollade upp honom på filmtipset.se (mycket bra sida när man tröttnat på Imdb) och upptäckte att jag redan sett flera av hans filmer och att de allra flesta är såna som betytt lite mer än filmer normalt gör.

Crouching tiger, hidden dragon är som sagt en favorit, likaså den underbara Brokeback Mountain. Att karln dessutom regisserat Mat, dryck, man, kvinna (som jag satt uppe och såg en natt förra året) hade jag ingen aning om. Jag kan inte påstå att Hulk från 2003 med Eric Bana i huvudrollen var speciellt lyckad, men det förlåter jag honom för!

Härnäst vill jag se Lust, Caution (som fick en Guldbagge igår)! Förblir något tveksam till Förnuft och Känsla. Alan Rickman i all ära, men Hugh Grant som Edward Ferrars? Hrm. Dåligt skådespelarval eller genidrag?

2 kommentarer:

Anonym sa...

fast alan rickman kan rädda allt!

Anonym sa...

ey. jag och nina skulle höras nu i början av veckan om das kväll med kombinerad muffins och film (ett snyggt syftningsfel tycker jag själv). du får också gärna lägga dig i debatten!