söndag 4 januari 2009

Röhsska

Idag bar det av till Röhsska med modern och systern. Syftet var att se utställningen om parfymflaskor innan den försvinner (Parfym - Inte bara en doft). Tyvärr såg den (som mamma väldigt träffande beskrev det) ut som ett varulager.

Vi passade också på att se utställningen med det kreativa(?) namnet "Sundborn goes extreme again" och den var intressantare. Upplägget med "finrum" och "fulrum" var visserligen väldigt luddigt (jag förstod resonemanget, men var i själva utställningen skilde rummen sig åt?) men objekten i sig var roliga att se. (Väggen med kommentarer från tidigare besökare var helt klart en bra idé!)

Mest sevärd var däremot utställningen med kläder ur tv-serien om Selma Lagerlöf som visades nu i julas. Jag tyckte aldrig att serien var något att ha (kanske främst för att jag hade feber...) men jag gillar historiska kostymer! Utöver en handfull uppsättning kostymer fanns det en del modellskisser och sånt är alltid lika roligt att se! Tror att jag skulle tycka om att samla ihop material som inspirerar och klistra upp det på ett stort ark med skisser och tygprover! (Att jag inte kan sy är visserligen ett problem...)

En lyckad dag på museet i alla fall alltså.

Inga kommentarer: