torsdag 16 juli 2009

"A horse! A horse! My kingdom for a horse!"

Tillbaka!

Inte för att jag har ägnat mig åt någonting storartat, altruistiskt eller våldsamt spännande; jag har bara inte känt för att sitta vid datorn.

Än har inte semestern tagit slut och jag har fortsatt att se på film. I tisdags kväll blev det Richard III. Har ingen aning om hur många gånger den har filmatiserats, men versionen vi såg är från 1995.

Ian McKellen var väldigt olik sig men fruktansvärt bra som Richard III. Har inte läst/sett pjäsen så det var förvirrande att försöka förstå vem som var släkt med vem och vem som ljög och inte (och varför!), men utöver det var den väldigt bra!

Handlingen hade flyttats fram till något slags fiktivt 30-tals England och det är inte alltid sånt fungerar, men den här gången gick det alldeles utmärkt! Det verkar dock svårt att hitta bilder för att illustrera det hela, så mitt råd blir att se den istället!

1 kommentar:

nina sa...

jag ska skaffa mig en såndär unge i mittbena och döpa honom till horace!