fredag 17 juli 2009

"I always thought it would be better, to be a fake somebody... than a real nobody."

En annan film jag sett på semestern är The Talented Mr. Ripley. Tydligen visas den i tv rätt ofta, men hittills hade den undgått mig. Nu när jag har sett den känner jag mig rätt kluven. Den var väldigt bra bortsett från ett par väl våldsamma scener… De passade inte riktigt in i filmens stämning i övrigt. Inte för att våldet kom oväntat eller så, men det kändes inte som om scenerna innan hade lyckats bygga upp känslan av att någonting sådant var på väg. Ungefär som en ostämd ton på ett i övrigt välljudande instrument.

Utöver det passade den mig utmärkt! Filmen utspelas till stor del i Italien någon gång mot slutet av 50-talet och handlar om Tom Ripley. Han är minst sagt bra på att härma folk och hans liv går ut på att utge sig för att vara någon annan för att snylta på överklassen. Under filmens gång blir det uppenbart att han är beredd att gå ganska långt för att inte bli avslöjad.

Kläderna är snygga, musiken bra, Italien är soligt och framför allt medverkar många av mina favoriter: Cate Blanchett, Gwyneth Paltrow, Jack Davenport och Jude Law. Tyvärr är Matt Damon (olyckligt nog tilldelad huvudrollen) lika intetsägande som vanligt.

Filmen visas för övrigt 22:25 på lördag (18 juli) i Tv4+.

Inga kommentarer: