måndag 3 mars 2008

Önskemål från ett stackars butiksbiträde till besökare på bokrean

Då jag kommit till insikt om att det finns en hel del oerfarna besökare på bokrean har jag beslutat mig för att sammanställa en lista med goda råd för att guida den förvirrade besökaren genom rean kommande år. Jag har tagit mig friheten att tilltala den eventuella kunden med "du". Ber högaktningsfullt om ursäkt om obehag uppstår.

- Om du inte redan inskaffat en, ta en reakatalog när du går in (ja, den är gratis).

- Böckerna ligger efter ämne. Vanligen finnes grupperna under skyltarna med matchande namn.

- Inom grupperna ligger böckerna i alfabetisk ordning efter författarens efternamn.

- Bläddra gärna i böckerna, men lägg vänligen tillbaka dem i respektive hög om de inte är till belåtenhet. Böckerna är nämligen inte bara sorterade efter författare, vi har även sett till att varje titel ligger i en egen stapel, allt för att underlätta ditt besök.

- Tveka inte att fråga personalen om det är någonting du undrar över. Vänligen lyssna dock på svaret innan du kommer med följdfrågor, då det kan innehålla värdefull information.

- Ju längre du väntar med att gå på rean, desto mer ökar risken att boken du söker är slutsåld.

- Att en bok finns i någon av våra konkurrenters katalog är ingen garanti för att även vi har just den titeln.

- Nej, vi har ingen möjlighet att slå in reaböcker. Om du vill ge bort en reabok och förtvivlat gärna vill springa in och köpa den på vägen till mottagaren får du acceptera att du får ge bort boken o-inslagen.

...det finns säkerligen en hel del att tillägga, men jag känner ändå att jag nu på något sätt har bidragit till att minska risken för komplikationer.

Inga kommentarer: