måndag 25 augusti 2008

Rinnande näsa och månadens tegelsten

Vaknade vrålförkyld imorse och fick hoppa över att jobba idag. Blev alltså ledig en dag tidigare än planerat men får i gengäld spendera de återstående två med rinnande näsa och stel nacke. Inte direkt vad jag hade tänkt mig.

Hade svårt att koncentrera mig på något mer krävande än tv:n i förmiddags men har i alla fall fått tillbaka koncentrationsförmågan tillräckligt för att läsa nu. Slutade endast för att det nyss blev för kallt för att sitta kvar på altanen. Just nu läser jag "Stunder av frihet", den "korta" varianten på Virginia Woolfs dagböcker från 1915 fram till sin död. Jag brukar min vana trogen undvika allt vad biografier och memoarer heter och räckte inte det borde det ha varit tillräckligt avskräckande att dagböckerna skrevs som underlag för hennes memoarer (som aldrig blev skrivna). Bokjäveln är alltså ganska skissartad, även om man tack och lov har kompletterat den med förklaringar här och där.

Det känns underligt att läsa i dagboksform men trots att det ibland känns som om den upprepar sig p.g.a. formen (ett kapitel på ca 20 sidor per år indelat i stycken efter dag) blir den alltid intressant igen. Mrs Woolf fascinerar mig, kanske mest för att jag tycker om att läsa om vardagliga företeelser som bakgrund till något viktigare (hon skriver hittills nästan ingenting under sina sjukdomsperioder).

Inga kommentarer: